ΕΥΤΟΠΙΑ, του Δημήτρη Λιαρμακόπουλου, 2017

Φιλοσοφικό μυθιστόρημα

Κεντρική διανομή για όλη την Ελλάδα, "Ακυβέρνητες Πολιτείες", Αλεξάνδρου Σβώλου 28, Θεσσαλονίκη.





Οι 17χρονοι πρωταγωνιστές στην Ευτοπία ακούν τους όρους "παλιός κόσμος" και "χώρα" στην πρώτη τους συνάντηση στο Διδασκαλείο.
Διατυπώνουν την απορία στο θείο τους μετά, όταν μένουν μόνοι, στο ανάμεσα 1ου και 2ου κεφαλαίου. Και παίρνουν την σύντομη βιαστική απάντηση:
"...όταν η κυρία Ευθυμία είπε «χώρα» εννοούσε την συνολική χώρα και «παλιό κόσμο», βέβαια, «…θα εννοούσε εμάς και την οργάνωση της κοινωνίας μας, τους θεσμούς μας …θα δούμε»...

Αργότερα στο 5ο κεφάλαιο υποβάλλουν ευθέως την ερώτηση "...εσείς γιατί τον λέτε παλιό κόσμο.." στην Κα Ευδαιμονία που είχε ζήσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της εκτός Ευτοπίας, και παίρνουν την απάντηση:
"Όχι αναγκαστικά σε αντιδιαστολή με κάποιον νέο αλλά γιατί είναι πράγματι παλιά τα υλικά που τον συνθέτουν. Πλούτος, δύναμη και ανταγωνισμός, όλο και χειρότερα μάλιστα. Θρησκεία, δεισιδαιμονία και σκοταδισμός κι αυτά σε συνεχή πρόοδο. Πόλεμος, αδικία και φτώχεια, ίδια κι απαράλλαχτα για τους περισσότερους. Μ’ αυτά τα υλικά είναι χτισμένος ο κόσμος εδώ και πέντε χιλιάδες χρόνια. Δεν πάλιωσαν ακόμα;"

Συμμερίζομαι την άποψη του Θεοδωρίδη, της Λιλής Ζωγράφου, του Λιαντίνη (είναι βέβαιο πως την εξέφρασαν κι άλλοι) πως πολλά πράγματα παίχτηκαν στην έκβαση του Πελοπονησιακού πολέμου, που ήταν στην ουσία της διαμάχη ολιγαρχίας - δημοκρατίας κι αργότερα με την οριστική καταστροφή του Δήμου, την υιοθέτηση του ασιατικού δεσποτισμού από τα πριγκιπόπουλα του Αλέξανδρου, την αποδυνάμωση του ελληνικού τρόπου κι αφού "...οι ξένοι κι αλλόφυλοι χορταρομάνησαν αργότερα την ελληνική παιδεία...", όπως γράφει ο Θεοδωρίδης, κι η ανατολή πέρασε στη νοοτροπία του ελληνορωμαϊκού κόσμου, οι Ρωμαίοι πλουτοκράτες την περίοδο της αυτοκρατορίας έστησαν τις βάσεις για έναν κόσμο που έφτασε απαράλλαχτος ως τα σήμερα, με μόνη διαφορετική πινελιά στο οικονομικό μοντέλο και την ανάπτυξη της τεχνολογίας.

Έτσι διηγούμαι λίγο λίγο την ιστορία στην "Ευτοπία". Σηκώνει πολλή συζήτηση για το τι μεσολάβησε, ποιες φιλοσοφίες έδωσαν υλικά και τι μπορούμε να κάνουμε από δω και πέρα.
Η συζήτηση αυτή γίνεται μέσα στο βιβλίο και το σενάριο ολόκληρο απαντάει στο τι μπορούμε να κάνουμε από δω και πέρα.
Άλλοι ξέθαψαν τον Επίκουρο, εμείς τον μελετάμε για να τον παρουσιάσουμε βιωματικό και σημερινό στις κοινωνίες. Και βρισκόμαστε σε καλό δρόμο.

Δημήτρης Λιαρμακόπουλος 17 Δεκεμβρίου 2016
www.epicuros.gr 2017